Geplaatst op: 11-10-2017 om 10:45 uur
Laatst gewijzigd op: 08-11-2017 om 12:53 uur

Wat is informatiemanagement?

Informatiemanagement is bedoeld om partners die tijdens een crisis samenwerken aan de afhandeling van het incident zo goed mogelijk te voorzien van informatie die zij nodig hebben. Door tijdig informatie te delen die voor de samenwerkingspartner relevant is, kan een crisis of incident doelgerichter gezamenlijk worden aangepakt. Er ontstaat dan eerder een gezamenlijk beeld van wat er aan de hand is. Tijdens een crisis gebruiken de crisisfunctionarissen de netcentrische werkwijze in het proces informatiemanagement.

GHOR IJsselland en GHOR Noord Oost Gelderland hebben gezamenlijke een korte animatie waarin beknopt wordt uitgelegd wat informatiemanagement is: Klik hier

Netcentrisch werken
Netcentrisch werken is een manier van werken, waarbij alle betrokken teams en organisaties zo snel mogelijk informatie met elkaar delen. De essentie van netcentrisch werken is dat informatie niet via de hiërarchische lijn wordt doorgegeven maar zo snel mogelijk door en met iedereen wordt gedeeld. Hierdoor hebben alle betrokkenen snel een actueel beeld van de situatie. Meer informatie over netcentrisch werken, klik dan hier, de website van het Instituut Fysieke Veiligheid.

LCMS
In crisisomstandigheden gebruiken de crisisfunctionarissen het Landelijk Crisis Managementsysteem (LCMS). LCMS is een applicatie die de netcentrische werkwijze ondersteunt. Met deze applicatie delen de crisisfunctionarissen informatie met elkaar. Daardoor wordt snelle en doelgerichte besluitvorming mogelijk om het incident af te handelen. In Kennemerland zijn GGD Kennemerland, GHOR Kennemerland, de RAV Kennemerland, het Rode Kruis Ziekenhuis en het Spaarne Gasthuis aangesloten op LCMS GZ (Geneeskundig Zorg). Al deze organisaties hebben een Informatiecoördinator die ervoor zorgt dat bij een crisis het proces van informatie halen en brengen goed loopt.